Skip to main content

Sprievodca prehrávaním hudby v pozadí od začiatočníka k profíkovi

UMIO
14 júl 2020
Sprievodca prehrávaním hudby v pozadí od začiatočníka k profíkovi

Kaviareň bez hudby, ktorá by dotvárala atmosféru, nie je ono. To isté platí pre obchody, pohostinstvá, reštaurácie alebo bary bez vhodnej hudby pôsobia smutno.

Je potrebné povedať, že väčšina majiteľov prevádzok však nemá čas zamýšľať sa nad tým akú hudbu púšťajú - alebo ako ju púšťajú. Zapnú rádio a nechajú ho zapnuté celý deň. Prípadne pripoja svoj smartphone k reproduktorom a prehrávajú hudbu zo svojich osobných účtov na Spotify alebo YouTube v slučke.

Ak Vám to znie povedome, tento návod vám pomôže túto situáciu vylepšiť. Pomôže vám zvýšiť váš obrat tým, že vás naučí, ako vybrať a prehrať správnu hudbu pre vašu konkrétnu prevádzku a pomôže vám pochopiť, čo by vaši zákazníci chceli (a potrebovali) počúvať. Taktiež vám pomôže pohybovať sa v medziach zákona.

  1. Majte na pamäti! Hráte pre vašich zákazníkov
    Keď prehrávate hudbu na verejnom priestore, napríklad v prostredí obchodíka alebo kaviarne, nezabúdajte, že nehráte pre seba. Hráte pre vašich zákazníkov.
    „Hudba môže mať veľký vplyv na to, ako zákazníci vnímajú vašu prevádzku. Správny výber hudby môže spôsobiť, že sa ľuďom miesto viac páči - a že v ňom minú viac peňazí.“
    Magnus Rydén, vedúci Soundtracku.
    Okrem vplyvu na celkový dojem, štúdie tiež dokázali, že hudba ovplyvňuje správanie zákazníkov. Napríklad rýchla hudba spôsobuje, že sa ľudia pohybujú a robia veci rýchlejšie, zatiaľ čo pri pomalej hudbe majú tendenciu zdržať sa dlhšie. Hity spôsobujú, že ľudia strávia menej času v obchode, na druhej strane však môžu spôsobiť, že si objednajú ďalší drink vo vašom bare.

  2. Vedzte kvôli čomu chcete, aby vás zákazníci mali radi
    Prehrávanie najpopulárnejších skladieb nemusí byť pre vašu prevádzku optimálne. Je pravdepodobnejšie, že sa nimi odvráti pozornosť od toho, čo chcete, aby vaši zákazníci cítili a robili. Takže pokiaľ nejde o prehrávanie hudby, ktorá sa páči vám - alebo je výberom zamestnancov - ako spoznáte hudbu, ktorá spôsobí, že vaši zákazníci si ešte viac obľúbia vašu prevádzku?

    Dobrým východiskovým bodom k poznaniu akú hudbu hrať a aký druh zážitku poskytnúť, je spísať si čo robí vašu prevádzku úžasnou a špeciálnou pre vašich zákazníkov. Rozveseľujete ich vždy? Poskytujete im relax? Chcete, aby sa po vašom priestore pohybovali rýchlo alebo aby tam trávili viac času? Ste luxusný typ podniku? Poskytujete zákazníkom priestor na premýšľanie a reflexiu? Alebo dodávate energiu každému, kto prejde dverami?

  3. Nájdite skvelý zdroj hudby pre váš biznis
    Ak ste si definovali typ nálady pre vašu prevádzku, ďalším krokom je nájsť spoľahlivý zdroj skvelej hudby. Ak vám preblesklo hlavou slovo „Spotify“, rovno tam zastavte.
    Aj napriek tomu, že Spotify je skvelá služba pre osobné používanie, nikdy nebola určená na podnikanie. Po prvé to znamená, že na prehrávanie hudby v obchodných priestoroch nemá licenciu. Po druhé, nie je navrhnutá tak, aby vám poskytovala úplnú kontrolu nad tým, čo sa prehráva, najmä ak nie ste v daný deň vo svojej prevádzke. To isté platí pre ďalšie osobné služby, ako sú YouTube a Apple Music.
    Avšak ak sa zaregistrujete k službe ako je Soundtrack - služba streamovania hudby určená pre podnikanie - hudba, ktorú prehrávate, bude mať licenciu na verejné prehrávanie vo vašej prevádzke. V USA to znamená, že sa už nemusíte obávať ASCAP alebo BMI. Naviac si budete môcť naplánovať, čo sa bude prehrávať, pomocou aplikácie budete mať kontrolu nad prehrávaním hudby vo vašom obchode alebo v kaviarni, pričom vždy zaistíte správnu náladu. (A vaši zamestnanci nebudú môcť zvýšiť hlasitosť na počúvanie vulgárne ladeného rapu alebo iných druhov hudby, ktoré by mohli znížiť obľúbenosť vašej prevádzky.)

  4. Vyberte si svoju náladu a získajte technológiu, ktorá vám pomôže vyberať piesne na mieru Jedným z najjednoduchších spôsobov výberu správnej hudby je zaregistrovať sa v službe akou je Soundtrack a vybrať charakteristiky, ktoré najlepšie odzrkadľujú vašu prevádzku.
    Keď ste si zvolili žáner a zvuk, prichádza na rad technológia, ktorá vyberie z rozsiahlej databázy s viac ako 40 miliónmi skladieb stovky skladieb, ktoré si vaši zákazníci zamilujú a ktoré Vám vytvoria skvelú hudobnú atmosféru. Na výber máte druhy hudby, ktoré môžete striedať, počas dňa rýchlejšie skladby a kľudnejšie tóny na večer - alebo zmeniť štýl hudby kedykoľvek to vyhovuje Vám alebo potrebám vášho podnikania.
    So Soundtrackom si môžete rýchlo vytvoriť svoj vlastný zoznam skladieb podľa nálady a žánru, alebo si môžete vybrať z viac ako 300 zoznamov skladieb, vytvorených odborníkmi. Môžete použiť filter vulgarizmov, aby ste zamedzili prehrávanie skladieb nevhodných pre vašu prevádzku. Máte možnosť si vybrať (alebo vylúčiť) konkrétne žánre, takže napríklad pre rodinnú večeru si môžete vybrať country a naopak pre Váš obchod so snowboardovým vybavením hip-hop z východného pobrežia alebo old-school rap.
    Ak chcete použiť vlastný playlist zo Spotify, môžete - nahráte ho priamo do Soundtracku, a na jeho základe Vám vytvoríme nekonečný hudobný playlist.

  5. Udržujte to zákonne
    Vedeli ste, že ak vám hrá rádio v zadnej časti obchodu musíte za to zaplatiť poplatky organizáciám kolektívnej ochrany autorských práv? Dôvodom je, že používate niekoho pieseň na zlepšenie vlastného podnikania - a ten niekto má od vás nárok na malé množstvo peňazí pri každom prehraní jeho hudby.
    Samozrejme, sotva vám príde Taylor Swift klopať na dvere kvôli pár drobným, čo jej dlhujete.
    Preto sú všetci hudobníci zastúpení ochrannými organizáciami, ktorých hlavným cieľom je zabezpečiť, aby umelci dostali odmenu, keď sa ich hudba hrá na verejnosti. V USA sú dve hlavné licenčné organizácie - ASCAP - Americká spoločnosť skladateľov, autorov a interpretov a BMI - Broadcast Music Incorporated. Práve tieto zastupujú drvivú väčšinu hudobníkov. A ak chcete na svojom pracovisku prehrávať svoje vlastné CD - alebo rádio, Spotify alebo YouTube, budete musieť platiť ASCAP a BMI ročné licenčné poplatky. Ak tak neurobíte, mohli by vás pokutovať. Napríklad v novembri 2017 spoločnosť ASCAP žalovala 11 rôznych barov, reštaurácií a ďalších obchodných priestorov naprieč USA, pretože neplatili za prehrávanie. Pokuty môžu dosiahnuť značnú výšku.

  6. Kvalita zvuku
    Vašou najlepšou voľbou je vždy najať si zvukového poradcu. Avšak to môže byť dosť drahé, a pritom pomocou zdravého rozumu a týchto základných krokov sa k tomu môžete priblížiť:
    Vaša hudba musí byť dostatočne hlasná, aby ju ľudia mohli počuť, ale nie tak nahlas, aby prehlučovala rozhovory.
    Premýšľajte aj o umiestnení reproduktorov v kabínkach a toaletách - len preto, aby prúdili vibrácie. Uistite sa však, že hlasitosť je o niečo nižšia ako vo zvyšku priestorov. Umiestnenie reproduktorov v priestore pokladne nie je dobrý nápad. Vaši zákazníci môžu mať ťažkosti počuť, čo im hovoríte. Zvuk z malinkého reproduktora môže vyvolať zdanie lacnej prevádzky. Zvážte prehrávanie rôznej hudby vo vašom interiéri a exteriéri. Púštajte inú hudbu na recepciách a na toaletách. To znamená, zónujte vašu hudbu. Zvuk vo vašej prevádzke závisí od priestoru. Prevažujú tvrdé alebo mäkké povrchy? Ovplyvňuje to zvuk viac, než si myslíte. Experimentujte. Ak na to máte rozpočet, kúpte si viac reproduktorov a prehrávajte hudbu pri nižšej hlasitosti. Zvuk bude vďaka tomu menej rušivý. Zvážte prehrávanie hudby v mono. Získate tým menej roztrasený zvuk.

  7. Ako robí hudbu módny dom Oak + Fort
    Oak + Fort chceli vytvoriť zábavnú a živú atmosféru a chceli byť schopní zvýšiť úrovne energie v časoch, keď je v obchode viac ľudí.
    Soundtrack výrazne uľahčuje výber „nálady“ a jeho technológia vie vybrať stovky vhodných melódií. Uľahčuje to ovládanie toho, čo, kde a kedy sa hrá - takže hudba, ktorú vaši zákazníci počúvajú, je skvelým vyjadrením vašej značky a nie vkusu vášho tímu.
    V priebehu niekoľkých minút po registrácii sa do Soundtrack-u, vytvorila spoločnosť Oak + Fort množstvo playlistov pre všetky svoje predajne, na prehrávanie v rôznych časoch dňa. Následne pomocou tejto aplikácie dali tímom vo svojich obchodoch povolenie na plánovanie a prehrávanie vytvorených playlistov.
    Devon Aubert z Oak + Fort tvrdí: “Na prvý pohľad vidíme, čo sa prehráva v našich predajniach a máme nad tým kontrolu. Čas a peniaze šetrí tiež fakt, že služba Soundtrack už zahŕňa všetky licenčné poplatky. Spolu s ľahko použiteľným panelom to znamená, že playlisty môžeme na rôznych miestach veľmi rýchlo upraviť a to bez toho, aby sme potrebovali pomoc od IT tímu.“

Na záver: Keď príde na výber najlepších spôsobov prehrávania hudby vo vašej prevádzke, máte na zváženie iba päť vecí. Tu je ich stručný kontrolný zoznam:

  • V prvom rade sa zamyslite nad tým, čo chcete, aby hudba priniesla do vašej prevádzky a akú náladu tam chcete vytvoriť.
  • Vyberte si skvelý zdroj hudby, ktorý vám umožní ľahko ovládať náladu a jednoducho urobiť zmeny.
  • Playlisty s konkrétnymi skladbami prenechajte minulosti, aby ste sa strácať drahocenný čas ich aktualizáciou a vyhli sa neustálemu opakovaniu rovnakých skladieb.
  • Uistite sa, že platíte licenčné poplatky – alebo, že ste si vybrali streamingovú službu zahŕňajúcu licenčné poplatky.
  • Majte veci pod kontrolou - hudba má dôležitý vplyv na vašich zákazníkov, takže nenechajte výber melódií vo svojich priestoroch priestoroch v rukách kohokoľvek.

Hlavne, užívajte si to! Hudba je jednou z najlepších vecí v živote - a ak ju vo svojej prevádzke nastavíte správne, môžete tým prilákať viac zákazníkov a primäť ich, aby vo vašej prevádzke minuli viac peňazí..

Viac informácii o službe Soundtrack v angličtine nájdete tu